Iz iskustva u vođenju preko 30 kampanja za mala, srednja i velika preduzeća u različitim industrijama u 2015. godini, predstavljamo istraživanje nastalo na osnovu analize performasi kampanja Facebook oglašavanja. Prethodna godina je donela brojne izmene, novine i mogućnosti u Facebook-ovom sistemu oglašavanja. U Srbiji su u 2015. godini omogućene brojne nove opcije što je dovelo do povećane vidljivosti kampanja, snažnijih brendova i između ostalog efikasnijeg iskorišćavanja budžeta namenjenih marketingu na ovoj društvenoj mreži. Neke od novina su opcija oglašavanja na Instagramu korišćenjem ciljnih grupa sa Facebook-a, mogućnost korišćenja video klipova i slideshow formata u oglašavanju, vizuali drugih dimenzija i Multiple Product ads (nekoliko različitih vizuala u okviru jednog oglasa).
Prikazani rezultati istraživanja odnose se na uzorak od 32 kampanje koje su imale za cilj da povećaju broj novih fanova stranice. Ovaj cilj se javlja kao najčešći kod većine klijenta, pa je zbog toga uzet kao kriterijum za selekciju uzorka. Poznat je značaj koji povećanje broja fanova stranice može da ima na uspešnost kampanje, jačanje brenda i prodaju. Broj fanova ne treba posmatrati samo kao broj: on predstavlja korisnike Facebook-a koji su lajkovanjem stranice podržali brend/proizvod/uslugu i iskazali da su zainteresovani za sadržaj koji se objavljuje na stranici. Izvesno je da će fanovi stranice širiti "dobar glas" o brendu/proizvodu/usluzi i konvertovati jednom ili više puta.
Zbog toga je vrlo važno da se prilikom osmišljavanja i vođenja kampanje na Facebook-u obrati pažnja na različite ciljne grupe koje mogu da budu zainteresovane za brend/proizvod/uslugu. U kampanji treba testirati, kako opštije ciljne grupe (određene jednim do dva kriterijuma), tako i specifične ciljne grupe (određene prema dva ili više kriterijuma, npr. presek demografskih kriterijuma i interesovanja)
S obzirom na to da na troškove oglašavanja između ostalog utiču karakteristike ciljne grupe, u istraživanju smo ih kategorisali prema nekoliko kriterijuma kako bi se što detaljnije prikazao uzorak.
Prema opštem kriterijumu (core business kompanije), 34,38% kampanja je vođeno za kompanije koje svoje poslovanje zasnivaju na prodaji proizvoda, a 65,63% kampanja je vođeno za kompanije koje biznis razvijaju pružanjem različitih vrsta usluga (u prikazanom uzorku to su zdravstvene, ugostiteljske, kozmetičke, konsultantske i druge usluge).
Od kompanija kojima je fokus na različitim proizvodima, u ovom istraživanju su prikazani rezultati za nekoliko brendova iz konditorske industrije, zatim modne, kozmetičke i industrije nameštaja.
Pojedine kampanje su bile kratkoročne, druge su vođene tokom čitave godine. Prosečno trajanje kampanje u ovoj grupi je 6,83 meseca. U proseku je bilo 12837,53 novih lajkova stranice, od 18348,28 klikova. Prosečno je za svaku kampanju targetirano 6,75 različitih ciljnih grupa. U narednoj tabeli je dat prikaz prosečnih troškova glavnih parametara uspešnosti kampanje koji se odnosi na kompanije kojima je prodaja proizvoda core business. Pored povećanja broja lajkova stranice, čiji su troškovi dati u koloni Cost per Page Like (u eurima), kampanja Facebook oglašavanja ima značajan efekat i na Engagement fanova (što podrazumeva lajk stranice ili posta, komentar, deljenje ili klik na post). Troškovi ovih akicja dati su u koloni Cost Per Page engagement.
Druga grupa kampanja, koje su vođene za kompanije koje svoje poslovanje zasnivaju na pružanju usluga je analizirana na osnovu targetiranja 4,38 ciljnih grupa. Bilo je 5794 nova lajka u proseku za 3 podgrupe: kompanije koje se bave pružanjem usluga u industriji zabave, turističkoj industriji i ostalim industrijama. Ovaj prosečan broj lajkova je rezultat 6383,10 klikova prosečno po navedene 3 grupe. U proseku su kampanje trajale 4,52 meseca.
Predstavljenim istraživanjem želeli smo da damo informacije iz prve ruke svim zainteresovanima za oblast oglašavanja na Facebook-u. Znamo koliko je važno da ROI bude pozitivan na svakom polju poslovanja kompanije. Facebook je društvena mreža koju koristi gotovo 46% stanovništva u Srbiji, a predstavljeni rezultati svedoče da on može da bude izuzetno efikasan kanal komunikacije brendova sa potrošačima i način za ostvarenje jačih veza u budućnosti, kako se platforma bude razvijala.
Rezime istraživanja:
autor: Kristina Bojović