Ako vas zanima kako se prave rakete, detaljno uputstvo možete naći ovde. Ako tražite detaljno, step-by-step uputstvo kako da kreirate 100% uspešan landing page za vaš biznis, ne trudite se. Nećete ga pronaći.
Na uspešnost jednog landing page-a utiče neverovatno mnogo faktora kao što su ciljna grupa, svrha, proizvod, industrija, niša, percepcija, cena, poruka i još mnogo toga. Svaki landing page se razlikuje od ostalih onoliko koliko se razlikuju ljudi koji ih posećuju.
Dakle, magična formula ne postoji. Postoje samo opšte prihvaćena pravila i principi iz prakse kojih se treba pridržavati.
Šta je to landing page i čemu on zapravo služi?
Landing page je moderan koncept web stranice sa svrhom da brzo i efikasno promoviše projekat, događaj ili proizvod. Landing page predstavlja stranicu na koju korisnik dolazi putem promotivne on-line kampanje. Na njoj bi posetilac trebalo da se bolje upozna sa predmetom promocije i izvrši neku akciju, kao npr. da pošalje upit, poruči proizvod, prijavi se na newsletter, skine eBook, registruje se za webinar ili kurs i sl. Landing page bi trebalo veoma kratko i jasno da opiše suštinu promocije i da od korisnika izvuče željene informacije, kao što su: e-mail adresa, ime i prezime, demografske karakteristike itd.
Dobro dizajniran landing page može značajno povećati broj konverzija, maksimizirati ROI i poboljšati performanse Pay-Per-Click ili e-mail marketing kampanje. Umesto usmeravanja ciljne grupe na homepage kompanijskog veb sajta (gde ona može imati problema sa snalaženjem i pronalaženjem adekvatnih informacija), usmeravanje na specijalno dizajnirani landing page će ciljnu grupu voditi u tačnom pravcu u kom vi to želite i fokusirati joj pažnju na pojedinačnu, aktuelnu promociju.
Pa da krenemo…
- Nikada ne započinjite on-line marketing kampanju bez posebno kreiranog i osmišljenog landing page-a. On je fundamentalni i neprocenjivi deo uspešne inbound marketing strategije.
- Landing page, kao bilo koji drugi segment vaše internet marketing strategije, mora imati svoj cilj. Bez konkretnih, specifičnih ciljeva, nećete kreirati landing page koji ostvaruje ROI. Dakle, vaši ciljevi moraju biti jasni pre početka dizajniranja stranice.
- Takođe, morate imati specifična očekivanja na osnovu kojih ćete meriti uspeh. Ona se mogu zasnivati na prethodnom iskustvu ili prosto na vašim željama, koje moraju biti realne. Uvek je na startu dobro imati konkretne brojeve koje ćete kasnije upoređivati sa ostvarenim rezultatima.
- Svaki landing page mora da sadrži sledeće elemente: naslov i opciono podnaslov, opis ponude koji jasno naglašava njenu vrednost, najmanje jednu fotografiju i formu za prikupljanje informacija od posetilaca sa istaknutim Call-to-action dugmetom.
- Kako nešto ne biste propustili, koristite checklist-u. Odličan primer se nalazi na stranici Landing page scorecard.
- Landing page mora biti maksimalno pojednostavljen u odnosu na dizajn većine standardnih sajtova, zbog toga što landing page ima specifične ciljeve i ne treba da sadrži bilo kakve suvišne ili irelevantne informacije koje mogu udaljiti posetioce od konvertovanja.
- Landing page treba da ima jednu određenu svrhu, a time i jednu fokusiranu poruku. Ona bi trebala da bude kratka, jasna, action-oriented i u okviru nje bi trebalo ponuditi vrednost koju posetioci “ne mogu da odbiju”.
- Četri stvari koje morate izbeći su: previše teksta, nepostojanje poziva na akciju (u daljem tekstu CTA ili call-to-action ), naslovi koji nedovoljno jasno opisuju čemu služi vaš proizvod ili usluga i nepostojanje "social proof-a", tj. naglašavanja ko još koristi vaš proizvod ili uslugu.
Naslov stranice morate imati! I loš naslov je bolji od nepostojanja naslova.
- Naslovi su ono od čega sve počinje. Neka vaši naslovi budu što je moguće više jasni i nedvosmisleni. Naslov mora da informiše posetioce čemu vaš proizvod ili usluga služe. Pišite ih tako da privlače pažnju.
- Ako je cilj naslova da zaintrigira posetioce, zadatak podnaslova je da ih natera da ostanu na stranici. Podnaslov treba blago da uđe u dubinu problema i dodatno pojasni naslov. Postavite ga ispod glavnog naslova. Smanjite veličinu fonta.
- Optimalno je da naslovi i podnaslovi sadrže oko 10 reči, a najviše 20.
- Ne zavaravajte se da će naslovi tipa “Dobrodošli u budućnost Internet marketinga” oduševiti vaše posetioce. Takvi naslovi ne znače apsolutno ništa.
- Naslov landing page-a i call-to-action moraju biti konzistentni u smislu poruke.
Fotografije sa osobama koje se smeju povećavaju conversion rate!
- Manje je više – nemojte preterivati sa brojem fotografija koje ćete postaviti na landing page. Veliki broj fotografija može zbuniti posetioce i skrenuti im pažnju na manje bitne stvari.
- Takođe, veći broj fotografija može usporiti učitavanje stranice. Prema Aberden Group, jedna sekunda u učitavanju stranice donosi sa sobom 11% manje pregledanih stranica, 16% smanjeno korisničko zadovoljstvo i pad od 7% u konverzijama.
- Ljudski mozak procesuira fotografije 60.000 puta brže nego tekst. Posetilac će biti izložen fotografiji čim dospe na landing page. Fotografije treba da budu relevantne u odnosu na proizvod ili uslugu koju oglašavate. Takođe, trebalo bi da budu u visokoj rezoluciji i relativno velike. Više o tome pročitajte u blogu Oversized Hero & Background Images: Unfounded Fad or Conversion Booster?.
- Testiranja su pokazala da slike na kojima se ljudi smeju povećavaju conversion rate. Dalje, ženske osobe koje se osmehuju imaju veći CR od muškaraca jer podsvesno ulivaju više poverenja.
- Dobro prolaze i fotografije timova ili zadovoljnih klijenata.
- Poželjno je da fotografije koje postavite prikazuju osobe koje koriste vaš proizvod ili uslugu.
- Iako korišćenje ekstravagantnih fotografija zvuči kao zanimljiva ideja, A/B testiranje je potvrdilo da ljudi ipak bolje reaguju na umerenija rešenja.
Svaka pojedinačna reč ili rečenica moraju služiti svrsi.
- Tekst na stranici mora biti jasan, koncizan i naravno uverljiv. Landing page nije stranica na kojoj treba da pokazujete svoju kreativnost. To ostavite za blog sekciju. Svaka pojedinačna reč ili rečenica moraju služiti svojoj svrsi, a to je da potpomognu vaš CTA. Ako to ne rade, obrišite ih ili ih izmenite. Recite svojim posetiocima ono što oni žele da čuju sa što je moguće manje karaktera i naterajte ih da izvršte CTA što je pre moguće.
- Neka veličina fonta bude dovoljno velika.
- Iako treba da ima malo teksta, ne znači da stranica treba da bude kratka. Naprotiv, duže stranice imaju veći conversion rate.
- Pojednostavite tekst korišćenjem nabrajanja (bulleting).
- Naglasite bitne stvari u tekstu korišćenjem bold i italic stilova.
- Opciono, istaknite utisak urgentnosti (“Još 2 dana, “Limitirana ponuda”, “Do kraja dana/meseca, “Dok traju zalihe”, “Još 3 slobodna mesta ostala”…).
- Koristite “moćne reči”: inovativno, snažno, garantovano, bezbedno, jedinstveno, besplatno, novo, ...
- U tekstu koristite drugo lice jednine u obraćanju (“ti”) jer se pokazalo da to povećava conversion rate.
- Tekst može kombinovati elemente iz naslova, podnaslova, fotografije, a može biti i potpuno nezavisan.
- Unesite dozu ponosa u opis svojih proizvoda ili usluga.
- Umesto dugačkog teksta gde opisujete kako vaš proizvod ili usluga funkcionišu, predstavite isto to grafički.
Šta je još bitno, a vezano je za sadržaj?
- Logičan flow stranice je podjednako bitan kao i sadržaj stranice. Generalno, treba početi sa opisom, nastaviti sa benefitima, navesti reference i završiti sa Call to action-om.
- Istraživanja su pokazala da centriran sadržaj u jednoj koloni najbolje konvertuje.
- Izmenite ili uklonite sadržaj koji je nepotreban. Budite koncizni. Danas ljudi nemaju vremena ni strpljenja da čitaju dugačke članke. Oni će doći na vašu stranicu i “skeniraće” je dok ne dođu do dela koji ih interesuje. Dakle, ne preterujte sa sadržajem na stranici. Zbijeni elementi, mnogo teksta i fotografija povećavaju bounce rate i smanjuju conversion rate. Keep it simple!
- Ne zaboravite na logo. On se mora naći na vašem landing page-u.
- U formi za registraciju tražite samo one informacije koje su vam zaista potrebne. Smanjenje broja stavki dovodi do povećanja broja registracija. Možete i definisati nekoliko stavki koje će biti obavezne, a sve ostale neka budu opcione.
- Učinite formu kraćom i manjom tako što ćete smanjiti prored između redova. Takođe, naziv polja stavite levo od polja, a ne iznad. To će stvoriti utisak kraće forme. Sjajno, zar ne?
- Omogućavanje live chat-a može biti od pomoći ukoliko promovišete kompleksnu uslugu ili proizvod za koji očekujete dosta pitanja i pojašnjenja.
- Ukoliko imate snimak u kojem opisujete kako funkcioniše vaš proizvod, postavite ga. Gledanje takvih snimaka kod posetilaca izaziva “Aha!” momenat koji dovodi do odluke o kupovini. Pokazalo se da snimci povećavaju broj konverzija čak do 80%.
- Prikažite kontakt podatke (adresu, telefon i e-mail) kako bi potencijalni klijenti znali da ste prava, realna kompanija i kako bi mogli da komuniciraju sa vama 1 na 1.
- Ukoliko je bitno za vaš posao, prikažite mapu gde se vidi vaša lokacija.
Benefiti moraju biti striktno orijentisani na korisnike.
- Stavite se u njihovu poziciju i navedite ono što smatrate da će njima biti presudno da se odluče za vaš proizvod. Benefit nije “Mi smo sjajni!”. Benefit je “Korisnik će biti sjajan s našim proizvodom!”. Poznata je ideja da ženi ne treba prodavati lepe cipele nego lepe noge. Ovaj princip može se primeniti na sve.
- Ne preterujte u pohvalama ako nisu realne, ne obećavajte ono što ne možete ispuniti i ne govorite ono što vaš proizvod ne može.
- Istaknite benefite i vrednost za potencijalnog korisnika. Zapitajte se kako vaš proizvod ili usluga rešavaju ili zadovoljavaju nečiju potrebu, interesovanje ili problem. Primer: Umesto poruke “Mi pravimo sajtove”, poruku formulišite kao “Kreiramo sajtove koji generišu profit”.
- Omogućite „free trial“ period. „Try-before-you-buy“ je standardna i funkcija koju vaši klijenti očekuju.
- Obezbedite garanciju na svoje proizvode ili usluge. Time ćete smanjiti ili potpuno ukloniti sumnju u kvalitet vaših proizvoda ili usluga. Ne mora to biti garancija u klasičnom smislu. Pod ovim se podrazumva i mogućnost vraćanje novca u određenom roku ukoliko kupac nije zadovoljan ili tvrdnja da nećete primati spam poruke ukoliko ostavite svoju e-mail adresu. Ovakve tvrdnje obavezno pozicionirajte pored CTA dugmeta. To će pomoći da posetioci konvertuju.
- Ako prodajete knjigu ili dajete eBook, omogućite preview.
- Istaknite sigurnost/bezbednost vaših proizvoda.
- Istaknite prednosti u odnosu na konkurenciju.
Sa 50 linkova na početnoj stranici, racio pažnje je 2%. Sa jednim istaknutim pozivom na akciju (CTA), racio pažnje je 100%!
- Poziv na akciju je neverovatno bitan. Često može predstavljati tanku nit između bounce-a i konverzije. Ako vam tekst na CTA dugmetu glasi „Preuzimanje“, „Skidanje“, „Prijavljivanje“ i sl, potrebno je da razmislite još jednom. Sigurno možete osmisliti nešto kreativnije. „Želim da učestvujem na seminaru”, “Pošaljite mi ponudu”, “Poruči patike”… zvuči bolje, zar ne? Pogledajte dodatne ideje ovde.
- Poziv na akciju (CTA) treba da bude relativno veliki, tj. upečatljiv i jasno uočljiv. Što veći, to bolje.
- CTA mora biti u obliku dugmeta. Nemojte eksperimentisati pokušavajući s nečim drugim na šta ljudi nisu navikli i što ne očekuju.
- Uvek imajte na umu da se vaše CTA dugme mora jasno uočavati i da se kao takvo mora razlikovati od ostatka stranice kako bi privuklo pažnju vaših posetilaca. Koristite komplementarne ili kontrastne boje pri njegovom dizajniranju. Na primeru ispod, forma je u belo-plavoj boji. Međutim, CTA dugme je tamno roze boje.
- Isto CTA dugme se može naći i više od jednog puta na stranici (npr. posle svakog odeljka) ili i na početku i na kraju stranice. Ovo postaje bitnije sa povećanjem dužine stranice.
- Nepostojanje CTA je podjednako loše kao i postojanje više različitih CTA na jednom landing page-u. To može da zbuni vaše posetioce. Pogledajte primer ispod. Za koju od ove tri opcije se odlučiti?
- Poziv na akciju (CTA) je najbolje pozicionirati u gornji deo stranice (Above the fold) kako bi se na njega moglo kliknuti bez skrolovanja.
- Postavljanje CTA below the fold ima smisla ukoliko je vaš proizvod kompleksan i zahteva nešto duže objašnjenje, što ovaj grafikon i pokazuje:
- U definisanju CTA teksta, može vam pomoći završavanje rečenice “Ja želim da...”. Nastavak rečenice postavite kao CTA. Drugim rečima, jasno opišite šta će se desiti kada neko klikne na CTA dugme.
Sa aspekta dizajna, bitno je sledeće
- Na ulaganje u dizajn ne gledajte kao na trošak, već kao na investiciju. Ulaganje u dobar dizajn će vam se višestruko vratiti kroz visok conversion rate.
- Ne potcenjujte formatiranje i raspored elemenata na stranici. Jasan i logičan raspored naslova, podnaslova, slika, teksta, CTA dugmeta vam može pomoći pri naglašavanju onoga što vam je bitno. Prijatno vizuelno korisničko iskustvo koje usmerava posetioca da ostvari vaš cilj se može videti na sledećem primeru:
- Svesno ostavite prazan prostor na stranici. Prazan, beo prostor na stranici povećava conversion rate jer se akcenat stavlja na ostatak stranice.
- Poželjno je da dizajn landing page-a donekle prati dizajn vašeg standardnog veb sajta, zbog brendinga i prepoznatljivosti.
- Ne koristite meni kao na klasičnim veb sajtovima jer on skreće pažnju. Za landing page je on nepotreban jer rizikujete da posetioci odu a da pri tom ne konvertuju, što nijedan marketar ne želi.
- Vodite računa o podudarnosti: svaki element vaše stranice treba konceptualno uskladiti s temom i ciljem stranice.
- Pri dizajniranju stranice, vodite računa o pravilu od 5 sekundi. Dakle, imate svega 5 sekundi da privučete pažnju vaših posetilaca. Da li ste dizajnom to uspeli? Testirajte ovde.
- Koristite strelice, pokazatelje i ostale simbole kako bi usmerili pažnju na formu za prijavu i Call-to-action.
- Korišćenje boja je jako bitna stavka. Koristite jednu nijansu boje (sa varijacijama u tonovima) osim kod dizajniranja CTA dugmeta koji treba da odskače. Pogledajte pojašnjenja na sledećoj slici:
- Iako se to podrazumeva, nije na odmet reći da landing page mora biti responsive, tj. prilagodjen svim mobilnim uređajima.
- Ukoliko ne želite da angažujete web dizajnera, postoje alati za kreiranje istih bez ikakvog tehničkog znanja. Unbounce je jedan od najlakših za korišćenje. Sadrži već predefinisane templejte koje možete modifikovati po želji i koji su grupisani po branšama ili ciljevima koje želite postići.
Inbound saobraćaj ne šaljite na svoj homepage
- Za to obavezno koristite landing page bez obzira da li se radi o Google AdWords, Facebook ili e-mail kampanji.
- Pobrinite se da primarni naslov vaše odredišne stranice bude isti kao i naslov oglasa sa kojeg su osobe došle na isti. Različite poruke mogu zbuniti posetioce. Eliminišite i najmanju potencijalnu sumnju u to šta neko treba da uradi kada dospe na vaš landing page.
- Definišite i implementirajte konverzije. Najčešće će to biti popunjavanje forme, a to ćete najlakše učiniti preko Google Analytics Goal-ova. Više o tome pročitajte u blogu “Sales funnel i merenje konverzija – suština marketinga”.
- Ukoliko ste stavili akcenat na e-mail kampanju, postarajte se da vaš landing page liči na e-mail koji ste poslali. Ako su različiti, ljudi će se zapitati da li su došli na pravo mesto. Ovo ćete najbolje uraditi tako što ćete koristiti isti font, grafiku i boje.
- Optimizujte vaš landing page za pretraživače (Google, Yahoo, Bing)(SEO) uključivanjem ključnih reči u Title tag, Meta tag, ALT tag-ove, tekst na stranici, a probajte da obezbedite i linkove sa drugih sajtova (link building). Ovo će pomoći da se vaša stranica bolje rangira na organskim rezultatima pretrage.
- Poželjno je postaviti dugmiće za šerovanje sadržaja na društvenim mrežama (like, tweet, +1...) kako biste posetiocima olakšali deljenje sa svojim prijateljima. Nemojte postavljati dugmiće za šerovanje na društvenim mrežama koje vaša ciljna grupa ne koristi.
- Postavite ikonice koje na klik vode do vaših profila na društvenim mrežama (Facebook, Instagram, Twitter...). Ljudi će često želeti da saznaju nešto više o vama pre nego što konvertuju.
Ako “niste od juče”, to i naglasite
- Slično kao studije slučaja ili preporuke, dodavanje tzv. “social proof-a” može biti od pomoći. Ovo stranici daje još jedan aspekt, tj. treću stranu. Odjednom, na landidng page-u niste samo vi i vaši posetioci, već i neko treći ko govori u vaše ime, što naravno podiže kredibilitet. Pitajte vaše kupce za kratak rezime vaše saradnje i zatražite im njihovu fotografiju. Bez ikakvih izmena, postavite pomenute izjave. Evo i mog ličnog primera sa sajta Marina ENTERIJERNICA:
- Alternativa mogu biti komentari vaših kupaca na vašim stranicama na društvenim mrežama. Embedujte tweet korisnika koji je nešto lepo rekao o vama ili citirajte komentar sa Facebook-a.
- Da li imate podatak koliko ljudi je preuzelo vaš eBook? Postavljanje tvrdnje da je već 1.500 ljudi preuzelo vašu knjigu je takođe “social proof”.
- Postavljajte isključivo prave izjave svojih korisnika. U suprotnom vam se može desiti ovako nešto:
- Naglasite ko koristi vaš proizvod ili uslugu, sa kim ste sarađivali do sada, koje su vam reference. Potencijalnim klijentima je bitno da znaju da „niste od juče“. Uvrstite logoe kompanija, slike i izjave korisnika ili studije slučaja.
- Izjave poznatih ličnosti nisu najbolje rešenje. Iskustva običnih ljudi će biti sasvim dovoljna.
- U slučaju da ste novi na tržištu, akcenat stavite na ROI i benefite.
Neka vaši kupci odluče koja poruka i koji dizajn su najbolji za njih
- Testirajte nove ideje putem A/B testiranja. Šta radi u jednom slučaju, ne znači da će raditi u drugom.
- Testirajte poruke u naslovu, fotografije ili fotografije vs. video, call-to-action, forme za prijavu, dužinu teksta na stranici, kao i pozicije ovih elemenata.
- Na svaki put kada ne testirate, gledajte kao na propuštenu šansu.
- Imajte na umu termin TIMITI. Njegov autor je Jim Sterne, a predstavlja skraćenicu od “Try It! Measure It! Tweak It!”. Ove aktivnosti ne treba da budu periodični ad-hoc procesi. Efikasnost on-line sadržaja treba stalno meriti, testirati i unapređivati!
Srećno!
Autor: Vlada Ilić